Direct naar hoofdinhoud
×

“Limburg zet je fietshelm op” 55+ campagne groot succes

Meer dan drieduizend 55-plussers kochten in Limburg een fietshelm met korting.

Om het dragen van een fietshelm bij 55-plussers in Limburg te stimuleren werd afgelopen najaar een grote helmencampagne georganiseerd door het HersenStrijd fonds in samenwerking met de Provincie Limburg. Meer dan 100 fietsenzaken door de gehele provincie deden mee om de fietshelmen met korting aan te bieden. Tevens werd er ook onderzoek gedaan inzake de aanschaf en het dragen van een fietshelm naar aanleiding van de campagne. Inmiddels loopt nu een nieuwe helmencampagne speciaal voor ouders en kinderen.

Lees meer

De ‘Limburg zet je fietshelm op’ campagne is een initiatief van het HersenStrijd fonds van de Universiteit Maastricht. Het fonds zet zich in voor het beperken van hersenschade op de intensive care afdeling door onderzoek te doen naar nieuwe behandelmethodes maar zet ook in op preventie. “Twee derde van de verkeersslachtoffers die in 2023 op een Nederlandse Spoedeisende Hulpafdeling afdeling werden behandeld waren fietsers. Binnen deze groep vallen de meeste slachtoffers in de leeftijd van 55 jaar en ouder (42%) maar het aantal slachtoffers neemt ook toe in de leeftijdscategorie 12-14 jaar (21%). Ook weten we sinds Oktober 2024 dat 17% van de Fatbikers na een ongeluk hersenletsel oploopt. Het is dus enorm belangrijk dat we het dragen van een fietshelm bij deze groep onder de aandacht brengen”, aldus Marcel Ariës van het HersenStrijd fonds.

Campagne
De campagne startte in de zomer van 2023 en liep tot medio 2024. Middels het downloaden van vouchers konden 55-plussers uit Limburg de korting claimen bij aangesloten fietsenzaken. Er werden 3.387 helmen aangeschaft waarvan 300 helmen voor fietsers met een minimum inkomen. Deze 300 helmen werden met hulp van Shimano gedistribueerd bij de voedselbank Limburg en het Ambachtshuis in Maastricht. 

Onderzoek
Voordat een voucher verkregen kon worden, werden enkele vragen gesteld aan de afnemers. Deze verplichte vragen en een achteraf verstuurde (optionele) enquête vormen de basis voor een inventarisatie naar de aanschaf én het dragen van een fietshelm naar aanleiding van de campagne. 92% van de mensen die de voucher aanschaften gaven aan nog geen fietshelm te hebben. De belangrijkste motivatie (81%) om nu een fietshelm aan te schaffen is het gegeven dat een fietshelm het risico op ernstig hersenletsel verkleint. Een andere belangrijke reden om een fietshelm aan te schaffen (35%) is de kortingsactie zelf. “De korting op de aanschafprijs kan dus deze groep het laatste zetje geven om een helm aan te schaffen”, aldus Valerie Broers, gedragsdeskundige bij Provincie Limburg. In de nameting gaf 81% aan de fietshelm vaak of altijd te dragen tijdens het fietsen met een nog groter gedeelte van 94% dat ook deze intentie heeft voor de toekomst.

Deze resultaten laten zien dat met deze kortingsactie zeer waarschijnlijk een belangrijke gedragsverandering teweeg is gebracht om Limburgse 55-plussers, die nog geen helm hadden, te stimuleren om een helm te kopen én te dragen.

Ouder en Kind campagne loopt nu!
Naar aanleiding van bovenstaande resultaten is een nieuwe helmencampagne gestart in 2024, wederom in samenwerking met de Provincie Limburg, nu met de focus op ouders en kinderen (tot 12 jaar). Deze campagne is met 6.000 beschikbare vouchers een van de grootste helmencampagnes in Nederland met als doel om meer ouders en kinderen in Limburg een helm te laten dragen.

“In deze campagne hanteren we het principe van ‘jong geleerd is oud gedaan’. We focussen in deze actie op zowel ouder als kind. Het aantal fietsers dat na een ongeval met ernstig letsel op de spoedeisende hulp terecht komt, neemt toe. Zeker nu met de fatbike en E-bike rage. In een vijfde van de gevallen gaat dit om ernstig hersenletsel. Het gebruik van een fietshelm vermindert de kans op hersenletsel met een derde in Nederland. Dat is dus zeer substantieel,” aldus Marcel Ariës, werkzaam als neuroloog-intensivist in MUMC+.

6.000 fietshelmen
Om in aanmerking te komen voor de kortingsactie dient men als ouder en kind (3-12 jaar) in Limburg te wonen. Met een voucher heeft men recht op 40 euro korting op de aanschafwaarde van twee goedgekeurde helmen, éen voor de ouder en éen voor het kind (EN 1078 keurmerk). De voucher is te downloaden via de website www.limburgfietshelm.nl Deze korting wordt bij aankoop meteen verrekend, zodat er geen administratieve last voor de koper is. Inmiddels hebben zich weer meer dan 100 zaken door heel Limburg aangemeld.

Kijk voor meer informatie over de actie en de aangesloten fietsenzaken op https://limburgfietshelm.nl.

Deel deze pagina op: