Direct naar hoofdinhoud
×

Split the Risk! met gastdocent

Afleiding speelt een belangrijke rol bij verkeersongelukken bij kinderen in de leeftijd van 12-17 jaar. De afgelopen jaren steeg het aantal fietsongevallen met letsel onder deze groep significant. Bijna de helft van de fietsslachtoffers wijt het fietsongeval aan zijn eigen gedrag. Scholieren luisteren naar muziek, kletsen veel en kijken vaak op hun telefoon tijdens het fietsen. Split the Risk! maakt leerlingen bewust van deze risico’s. Aan de hand van leuke experimenten en filmpjes krijgen leerlingen inzicht in hun eigen persoonskenmerken en de werking van hun zintuigen in relatie tot afleiding in het verkeer. Ze leren om even stil te staan bij risico’s die ze nemen.

Lees meer

Leerdoelen

  • Leerlingen zijn zich bewust van risicovolle situaties en afleiding in het verkeer. Ze kunnen de risico’s van afleiding in het verkeer goed inschatten.
  • Leerlingen kennen hun persoonskenmerken en zijn zich bewust van de invloed hiervan op hun gedrag in het verkeer.
  • Leerlingen kennen de werking van hun zintuigen en weten welke gevolgen dit heeft bij afleiding in het verkeer.

Projectbeschrijving

Het lesprogramma Split the Risk! bestaat uit drie onderdelen: een persoonlijkheidstest, het Testlab en een CSI-analyse. In de persoonlijkheidstest beantwoordt iedere leerling vijftien meerkeuzevragen. Daarmee worden de eigen gedragskenmerken in kaart gebracht. Wat betekenen deze kenmerken voor het nemen van risico’s? Loopt de ene leerling meer kans op een ongeluk dan de andere? In het Testlab voeren de leerlingen in groepjes eenvoudige proefjes uit in situaties waarin ze worden afgeleid. Ze ontdekken de (on)mogelijkheden van hun zintuigen. Wat betekent dat voor afleiding op de fiets? In de CSI-analyse gaan leerlingen als echte forensische onderzoekers grondig te werk, net als in de gelijknamige televisieserie. Ze analyseren een korte film aan de hand van een analysekaart waarbij ze zoeken naar (aanwijzingen voor) risicovolle situaties. De CSI-analyse wordt afgesloten met een nabeschouwing: wie herkent zich in de hoofdpersoon? Hoe ga je om met groepsdruk?

Deel deze pagina op: