Direct naar hoofdinhoud
×

MONO: Stop weg, stap op! zonder gastdocent

MONO: Stop we, stap op! is een interactieve les. De les geeft meer informatie over MONO deelnemen in het verkeer, maar bovenal worden de leerlingen aan het denken gezet. Ze worden zich bewuster van hun gedrag in het verkeer en de gevolgen daarvan. De school ontvangt vooraf al het benodigde materiaal inclusief draaiboek. Daarbij geven wij twee keer per jaar een online instructie voor de leerkrachten. De instructie wordt gegeven door onze gedragswetenschapper.

Lees meer

Leerdoelen

  • Bewustwording over de gevolgen van afleiding op de fiets door het gebruik van een mobiel. Na afloop van de les weten de leerlingen waardoor ze afgeleid kunnen worden en wat de risico’s hiervan zijn.
  • Tijdens de les maken de leerlingen de afspraak om MONO te fietsen en daarmee dus een verantwoorde keuze te maken als ze deelnemen aan het verkeer.
  • De leerkracht gaat samen met de leerlingen in gesprek over hun verkeersgedrag en die van hun omgeving en nodigen de leerlingen uit om met elkaar in discussie te gaan.

Projectbeschrijving

De les is opgesteld samen met een gedragswetenschapper. Elk onderdeel van de les draagt bij aan ‘MONO op de fiets’. De les start met een interactieve introductie waarin wordt uitgelegd wat MONO fietsen inhoudt en hoe belangrijk dat is. Daarna volgt een quiz met vragen en stellingen rondom MONO. Vervolgens is het tijd voor afspraken die op een poster worden geschreven, gevolgd door het versieren van een geurhanger. Deze hanger kunnen de ouders in de auto hangen. De les wordt besloten met het maken van een vlog waarin de leerlingen andere kinderen informeren over het belang van MONO op de fiets. Doordat de leerlingen hier bewust over nadenken, zijn zij niet alleen een voorbeeld voor hun vrienden en klasgenoten, maar overtuigen zij ook zichzelf. Na afloop van de les kan de leerkracht de gemaakte vlogs klassikaal bekijken en ontvangen de leerlingen een leuke sleutelhanger. 

Deel deze pagina op: