Je weet nooit wat je tegenkomt
We doen het allemaal weleens: net iets harder rijden dan toegestaan. Soms bewust, in een poging verloren minuten in te halen. En soms onbewust, omdat onze gedachten afdwalen en we even niet opletten. Wat de reden ook is, (iets) te hard rijden is altijd heel gevaarlijk. Zeker in de bebouwde kom waar je regelmatig in onverwachte verkeerssituaties terechtkomt. En waar je vaak te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers. Niet beschermd door airbags en gordels, zijn zij degenen die het grootste gevaar lopen ernstig gewond te raken. Of nog erger...
Wees je bewust van je snelheid
Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens één seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend. Want hoe hoger je snelheid, des te meer meters je in die tijd aflegt. De techniek van auto's is de laatste jaren verbeterd, maar die reactieseconde blijft gelijk.
Je rijdt dus heel wat meters op volle snelheid door, voordat je überhaupt op de rem trapt. En dan volgt nog de afstand die je nodig hebt om de auto tot stilstand te brengen. Hieronder zie je wat te hard rijden betekent voor de remweg. Je kunt wel nagaan wat de gevolgen zijn bij nog grotere snelheidsovertredingen.
Bij 30 kilomater per uur totale remweg 13,3 meter
Totale remweg bij 1 seconde reactietijd en een remvertraging van 7 meter per seconde
Snelheid |
Reactie |
Remmen |
Totale remweg |
35 km/u |
9,7 m |
6,8 m |
16,5 m |
40 km/u |
11,1 m |
8,8 m |
19,9 m |
50 km/u |
13,9 m |
13,8 m |
27,7 m |
55 km/u |
15,5 m |
16,7 m |
32,0 m |
60 km/u |
16,7 m |
19,8 m |
36,5 m |
Conclusie: bij een noodstop met 30 kilometer per uur sta je al stil waar je bij een snelheid van 50 kilometer per uur nog moet beginnen met remmen. Voor een overstekend kind kan dat het verschil tussen leven en dood betekenen.